Dobierałam metody i narzędzia w procesie sprawdzania i oceniania ucznia. Wykorzystując rozporzadzenie MEN w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów z dn. 19 kwietnia 1999r., zmodyfikowałam i stworzyłam innowacyjny system oceniania,
Punktowy system oceniania z matematyki w klasach IV-VI
opracowała:
Aneta Kazyaka
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów(...) dało dużą swobodę w opracowaniu różnych metod oceniania.
Postanowiłam tę okazję wykorzystać, przechodząc na punktowy system oceniania na lekcjach matematyki. Jego celem jest wzmocnienie motywacji uczniów, pobudzanie do dalszego rozwoju intelektualnego, np. poprzez samoocenę i samokontrolę.
Ocenianie odbywać się będzie:
1. W skali punktowej za każdą formę aktywności, tj.: prace klasowe, sprawdziany, odpowiedzi ustne, zadania domowe i aktywność na lekcjach.
2. Na koniec semestru (roku) zdobyta ilość punktów będzie przeliczana na stopień według dalej podanej skali.
3. Każdy uczeń może pisać pracę klasową lub sprawdzian, który odbył się podczas jego usprawiedliwionej nieobecności albo zdecydować się na utratę punktów. Poprawie nie ulegają prace domowe.
4. Każdy uczeń może sam kontrolować liczbę zdobytych przez siebie punktów i decydować czy go ona zadowala, czy brakuje i ile do zdobycia lepszej oceny końcowej. Uczeń sam ocenia swoje możliwości.
„jeżeli dziecko jest chwalone-uczy się szanowania innych,
jeżeli czuje się bezpiecznie- uczy się zaufania, a jeżeli spotyka się
z akceptacją i przyjaźnią- uczy się znajdować miłość w życiu”
Punktowe zasady oceniania z matematyki Kl. IV
FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI
|
LICZBA OCEN W CIĄGU I SEMESTRU
|
MAX. LICZBA PKT. ZA OCENĘ
|
SUMA
|
PRACE KLASOWE
SPRAWDZIANY
ZADANIA DOMOWE
ODPOWIEDŹ USTNA
AKTYWNOŚĆ
|
3
6
4
1
5
|
30 pkt.
10 pkt.
5 pkt.
5 pkt.
5 pkt.
|
3*30 pkt. = 90 pkt.
6*10 pkt. = 60 pkt.
4*5 pkt. = 20 pkt.
1*5 pkt. = 5 pkt.
5*5 pkt. = 25 pkt.
|
SUMA = 200 pkt.
Ustalone punkty są przeliczane na oceny wg. sześciostopniowej skali.
30 pkt.
|
10 pkt.
|
5 pkt.
|
cel. - 30 pkt. bdb.- 25 pkt. db. - 20 pkt. dst. - 15 pkt. dop - 10 pkt. ndst.- 0 pkt.
|
bdb.- 10 pkt. db. - 7 pkt. dst. - 4 pkt. dop - 2 pkt. ndst. - 0 pkt.
|
bdb. - 5 pkt. db. - 4 pkt. dst. - 3 pkt. dop - 2 pkt. ndst. - 0 pkt.
|
OCENA SEMESTRALNA
PROCENTY
|
PUNKTY
|
OCENA
|
0 – 30% 31 – 45% 46 – 60% 61 – 75% 76 – 90% 91 – 100%
|
0 – 60 61 – 90 91 – 120 121 – 150 151 – 180 181 – 200
|
NIEDOSTATECZNY DOPUSZCZAJĄCY DOSTATECZNY DOBRY BARDZO DOBRY CELUJĄCY
|
Punktowe zasady oceniania z matematyki Kl. VI
FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI
|
LICZBA OCEN W CIĄGU I SEMESTRU
|
MAX. LICZBA PKT. ZA OCENĘ
|
SUMA
|
PRACE KLASOWE
SPRAWDZIANY
ZADANIA DOMOWE
ODPOWIEDŹ USTNA
AKTYWNOŚĆ
|
3
6
4
2
4
|
30 pkt.
10 pkt.
5 pkt.
5 pkt.
5 pkt.
|
3*30 pkt. = 90 pkt.
6*10 pkt. = 60 pkt.
4*5 pkt. = 20 pkt.
2*5 pkt. = 10 pkt.
4*5 pkt. = 20 pkt.
|
SUMA = 200 pkt.
Ustalone punkty są przeliczane na oceny wg. sześciostopniowej skali.
30 pkt.
|
10 pkt.
|
5 pkt.
|
cel. - 30 pkt. bdb.- 25 pkt. db. - 20 pkt. dst. - 15 pkt. dop - 10 pkt. ndst.- 0 pkt.
|
bdb.- 10 pkt. db. - 7 pkt. dst. - 4 pkt. dop - 2 pkt. ndst. - 0 pkt.
|
bdb. - 5 pkt. db. - 4 pkt. dst. - 3 pkt. dop - 2 pkt. ndst. - 0 pkt.
|
OCENA SEMESTRALNA
PROCENTY
|
PUNKTY
|
OCENA
|
0 – 30% 31 – 45% 46 – 60% 61 – 75% 76 – 90% 91 – 100%
|
0 – 60 61 – 90 91 – 120 121 – 150 151 – 180 181 – 200
|
NIEDOSTATECZNY DOPUSZCZAJĄCY DOSTATECZNY DOBRY BARDZO DOBRY CELUJĄCY
|
Uwagi:
- uczeń może wykonać zadanie dodatkowe (np. zaprojektowanie siatki i sklejenie bryły, rozwiązanie dodatkowego problemu, itp.)
- uczeń, który był nieobecny w szkole, podczas określonej formy sprawdzania i oceniania (praca klasowa, sprawdzian), może wykonać zadanie w innym czasie lub innej formie)
- uczeń ciężko doświadczony przez los może być oceniany według indywidualnie przyjętych dla niego zasad
aby uzyskać
pozytywną ocenę semestralną klasyfikacyjną trzeba zgromadzić minimalną liczbę punktów (61 – 90) w tym mieć pozytywne oceny z co najmniej 2 prac klasowych i 3 sprawdzianów.